Umowa z fotografem – o czym powinieneś pamiętać?

Prowadzenie własnej firmy wymaga podjęcia wielu działań, które mają prowadzić do tego, że marka staje się coraz bardziej profesjonalna i rozpoznawalna. Fotografia także ma w tej kwestii niemałe znaczenie. Zdjęcia produktów czy sesje biznesowe powinny być wykonane u profesjonalnego fotografa. O czym pamiętać podpisując umowę z profesjonalistą? Kilka przydatnych wskazówek na ten temat znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury.

Umowa z fotografem

W umowie z fotografem powinny znaleźć się szczegółowe informacje, wszystko to co ważne dla każdej ze stron. Warto również pamiętać, że treść umowy może różnić się ze względu na zlecenie. Istotne są także przepisy prawne, umowa powinna być aktualna. Najważniejsze elementy umowy z fotografem to:

  1. Określenie stron umowy,
  2. Określenie przedmiotu umowy i terminu wykonania zlecenia,
  3. Oświadczenia fotografa i zamawiającego,
  4. Aspekty związane z wynagrodzeniem i zadatkiem,
  5. Prawa autorskie do zdjęć,
  6. Aspekty związane z karą umowną,
  7. Postępowanie w przypadku powstania sporu między stronami umowy.

Jeśli nie masz pewności, jak przygotować taką umowę, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Na rynku funkcjonują firmy, które zajmują się przygotowywaniem umów dla swoich klientów.
Jeśli w trakcie współpracy zajdzie konieczność zmiany ustaleń zawartych w umowie, można zrobić to na przykład przez wysłanie odpowiedniej wiadomości e-mail. Sytuacja jest nieco inna, jeśli w umowie został zawarty zapis, że zmian można dokonać jedynie w formie pisemnej. W takiej sytuacji trzeba przygotować odpowiedni aneks do umowy.

Sesja firmowa

Czasami na stronach firmowych można znaleźć zdjęcia pracowników. Jeśli chcesz umieścić na stronie fotografie zespołu, pamiętaj, że konieczne jest uzyskanie zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku od osób przedstawionych na zdjęciach. Taką zgodę najlepiej pozyskać w formie pisemnej i samodzielnie tego dopilnować. Profesjonalny fotograf także powinien o tym pamiętać, ale lepiej mieć wszystko pod kontrolą. Aby uzyskać zgodę pracowników, trzeba jasno określić w jakim celu i w jaki sposób będą wykorzystywane zdjęcia. Warto poruszyć nie tylko najbliższe, ale także nieco dalsze plany na przyszłość.
Dopinając kwestie formalności z pracownikami, pamiętaj, aby dowiedzieć się czy osoby zgadzające się na rozpowszechnianie wizerunku oczekują wynagrodzenia. Zgodę zawsze trzeba zdobyć przed wykonaniem sesji zdjęciowej.

Współpraca z profesjonalistą

Odpowiednio zrobione, estetyczne zdjęcia mogą wpłynąć korzystnie na odbiór oferty firmy przez klientów. Warto więc zdecydować się na współpracę z fotografem, który posiada doświadczenie i sprzęt dobrej jakości. Przed zawarciem umowy należy zapoznać się z dotychczasowymi realizacjami fotografa, co umożliwia portoflio. Warto także przeczytać przynajmniej kilka opinii klientów, którzy zdecydowali się na współpracę. Gdy znajdziesz już odpowiednią osobę, pamiętaj, aby po otrzymaniu zdjęć sprawdzić czy spełniają warunki zawarte w umowie. Ważna jest jakość fotografii oraz ich ilość. Po zakończeniu współpracy warto podzielić się opinią na temat fotografa, aby pomóc innym w poszukiwaniu profesjonalisty.

Zakończenie

Odpowiednio wykonane zdjęcia wpływają na sukces firmy. Niezależnie od tego, czy sesja dotyczy produktów czy pracowników, ważne jest podpisanie odpowiedniej umowy. W jej treści powinny znaleźć się wszystkie najważniejsze zapisy, które mają znaczenie dla obu stron. Jeśli na zdjęciach będą pracownicy, należy zadbać o pozyskanie zgody na rozpowszechnianie wizerunku. Warto pamiętać, że jedynie współ praca z profesjonalistą przyniesie pozytywne efekty. Przed podpisaniem umowy zapoznaj się z opiniami klientów, sprawdź także portfolio fotografa. Po zakończeniu zlecenia sprawdź, czy zdjęcia spełniają warunki określone w umowie. Dobrym pomysłem jest także podzielnie się opinią z innymi, którzy szukają profesjonalnego fotografa.