Prezentując swój projekt lub firmę, chciałbyś mieć czas na szczegółowe wyjaśnienia, aby podkreślić to, na co poświęciłeś czas. Lider projektu często staje na drodze z powodu braku przygotowania lub naiwności. Mają przed sobą doświadczonych ludzi, którzy znają tajniki tworzenia biznesu, jego sukcesy, porażki i odbicia. Wiedzą, jak wykryć wady w tekście, ale przede wszystkim interesuje ich odkrywanie potencjału drzemiącego w ludziach.
Przede wszystkim, wyklucz próby powiedzenia wszystkiego!
Nie przygotowuj pitchu z myślą o prezentacji pracy doktorskiej: Twój czas jest ograniczony. Dlatego wybierz kluczową ideę, która stanie się Twoim głównym przesłaniem, jeśli chcesz przekonać jury lub inwestorów w tym ograniczonym czasie.
Wykluczyć bycie stoickim.
Nie zapomnij opowiedzieć o sobie i swoim zespole, gdyż często jest to najważniejsza informacja dla inwestorów, którzy liczą na wartość zespołu i jego potencjał. Podkreśl uzupełniające się profile w zespole. I pokaż swoją pasję, bo marzenie jest komunikatywne!
Wykluczyć żargon techniczny
Przedsiębiorcy z cudownymi innowacjami chcą pokazać, że są ekspertami w swojej technologii i często mówią niesłyszalnym żargonem. Pitch nie jest tam, aby zademonstrować swoją wiedzę, ale aby uzyskać buy-in. Dlatego ćwicz przed publicznością złożoną z neofitów i poproś ich o przeformułowanie tego, co powiedziałeś. Rezultat będzie wymowny i będziesz w stanie przygotować jasne wyjaśnienie dla wszystkich odbiorców. Jednym słowem, zastosujesz technikę popularyzacji.
Wyklucz zdania, które prowadzą do podchwytliwych pytań i uwag.
Wykluczyć zwroty typu: „jesteśmy lepsi w…, szybko staniemy się liderami”, „jesteśmy lepsi w… Jesteśmy najtańsi, najlepszej jakości, najbardziej cenieni, z najlepszą obsługą klienta. Nie mamy żadnych wad i jesteśmy najlepsi we wszystkim” – bez poparcia ich dokładnymi i wymiernymi danymi, ponieważ będą one prowadzić do pytań.
- W czym jesteś najlepszy?
- Jak zamierzasz być liderem?
- Jak zostaniesz liderem?
Wyklucz zdania typu: „nie mamy konkurencji”, „mamy niewielu konkurentów”, „mamy tylko jednego konkurenta”, które będą prowadziły do pytań typu:
- Czy przeprowadziliście Państwo badanie rynku?
- Czy myślisz, że inni też wpadli na ten pomysł?
Nie ma sensu próbować ukrywać się przed rzeczywistością! Każdy projekt ma konkurentów, zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich. Nie identyfikując ich, mówisz inwestorowi, że nie znasz ani swoich konkurentów, ani swoich klientów. Pamiętaj: posiadanie konkurentów to dobry znak: oznacza, że istnieje rynek!
Nie zapomnij zakończyć z polotem.
Nie zapomnij jasno określić swój cel w pitch, co chcesz od publiczności. Być może na etapie pitchu ogłosisz, ile chcesz pozyskać lub jaka jest szacunkowa wartość Twojej firmy. Ostatnie zdanie powinno wzywać do kontynuacji, zapowiadając przyszłość projektów.
Najnowsze komentarze