Jak uniknąć kontuzji w czasie treningu? – 10 trików

Sport to zdrowie – to stara prawda, ale jeśli ma być to tylko prawda, trzeba zatroszczyć się o swoje bezpieczeństwo podczas treningu. Nadwyrężenia, naciągnięcia, stłuczenia – te i tym podobne sytuacje mogą skutecznie i trwale uniemożliwić Ci kontynuowanie dbania o siebie poprzez aktywność fizyczną. Dlatego dziś kilka słów o tym, jak uniknąć kontuzji podczas treningu.

Po pierwsze: rozgrzewka

Prawidłowa rozgrzewka to fundament. Powinna ona trwać 10-15 minut i angażować wszystkie partie ciała – tak, aby przygotować do wzmożonego wysiłku wszystkie mięśnie, stawy i ścięgna. Nie lekceważ rozgrzewki, bo to ona jest podstawą bezpieczeństwa.

Po drugie: nie przeciążaj się

Nigdy nie przedkładaj swoich ambicji nad rozsądek, co oznacza, że jeśli marzysz osiągnąć wysoką ilość powtórzeń danego ćwiczenia lub podnieść obciążenie, wykaż cierpliwość i dąż do celu stopniowo.

Po trzecie: dbaj o technikę

Lekceważenie zaleceń, co do sposobu wykonywania ćwiczeń jest jednym z najczęstszych powodów kontuzji i głównym przyczynkiem do niezadowolenia z braku efektów swojego wysiłku.

Po czwarte: pilnuj tempa

Zachowywanie odpowiednich przerw pomiędzy seriami pomaga: pauzy nie mogą być za krótkie, aby mieć czas na oddech, ale też ani za długie, aby nie doszło do wychłodzenia mięśni.

Po piąte: oddychaj

Dzięki prawidłowemu oddychaniu (na przykład wdech przy opuszczaniu i wydech przy podnoszeniu ciężaru) wpływa na stabilizację kręgosłupa i chroni przed omdleniem wynikającym z niedotlenienia organizmu.

Po szóste: sprawdzaj sprzęt

Wykonywanie ćwiczeń na starym, zużytym lub uszkodzonym sprzęcie może skończyć się tragicznie. Zwłaszcza, kiedy wykonujemy ćwiczenia siłowe, z obciążeniami, na ciężkich urządzeniach.

Po siódme: nie lekceważ bólu

Ignorowanie sygnałów w postaci bodźców bólowych może przełożyć się na pogłębienie zaczynającego się nadwyrężenia lub stanu zapalnego.

Po ósme: dobre zakończenie

Niemal tak samo ważne jak rozgrzewka przed jest rozciąganie po treningu. Wystarczy, że wykonasz kilka ćwiczeń przez 5-10 minut, a Twoje mięśnie odwdzięczą się za ten czas już przy kolejnych treningach.

Po dziewiąte: miej plan

Mając plan treningowy unikasz ryzyka zarówno niedotrenowania, jak i przetrenowania.

Po dziesiąte: uśmiechnij się!

Pozytywne nastawienie ma ogromną moc. Bo jeśli robisz coś tylko z „musu”, łatwiej o nieuwagę, a brak koncentracji to idealne warunki do wywołania sytuacji „kontuzyjnej”.