Trening kondycyjny w górach – zalety i wady

Temperatura rośnie, a dni stają się coraz dłuższe – z pewnością są to znaki informujące nas, że zbliża się lato! Czas więc wybudzić się ze snu zimowego i popracować nad kondycją. Niektóre osoby decydują się na trening kondycyjny w górach – czy warto pójść (lub pobiec) w ich ślady?

Co przemawia za wyjazdem w góry

Przede wszystkim trening kondycyjny w górach zaspokaja potrzebę kontaktu z naturą – żadna siłownia ani miejski krajobraz nie pozwoli Ci nacieszyć oczu pięknem przyrody tak, jak spacery lub bieganie po górach. Urocze krajobrazy pełnią niekiedy funkcję motywującą do dalszego treningu – w górskim otoczeniu aż chce się ćwiczyć! Warto też wspomnieć o czystości powietrza, jaką oferują góry – brak spalin czy wręcz smogowego koszmaru sprzyja zdrowiu ćwiczących oraz pozwala osiągać lepsze efekty. Góry oferują także bardzo szeroki zakres ćwiczeń, jakie możemy wykonywać, a do tego nie ma potrzeby przejmować się godzinami otwarcia chociażby siłowni – w plenerze możemy ćwiczyć, kiedy mamy na to ochotę! Niewątpliwie zaletą treningu w górach jest także to, że można tego rodzaju wyjazd potraktować po części jako wycieczkę – na przykład rano ćwiczymy, zaś wieczorem zwiedzamy górskie miasteczka… może na przykład razem z drugą połówką?

Trudności w drodze na szczyt

Wiosną i wczesnym latem pogoda w górach jest wyjątkowo kapryśna – nikt nie da nam więc gwarancji, że nasz trening nie będzie odbywał się w strugach deszczu lub nie będziemy zmuszeni go przerwać z uwagi na nadciągającą burzę. Wycieczka w góry wiąże się także ze sporymi wydatkami – nie chodzi tylko o nocleg i wyżywienie (co, oczywiście, też istotne), ale także o odpowiednią odzież i sprzęt. Zwykłe buty do biegania to w górach zdecydowanie za mało! Biegając czy jeżdżąc rowerem po górskich szlakach, trzeba się też liczyć z ewentualnymi otarciami lub skręceniami – nagle „pojawiający się” kamień jest zmorą górskich sportowców. Należy także pamiętać, by zawsze trzymać się wyznaczonych szlaków – w innym przypadku (zwłaszcza wiosną) może nam grozić spotkanie z niezbyt przyjaźnie nastawionym do ludzi zwierzęciem.

Trening w górach potrafi być naprawdę ciężki – zmieniające się wraz z wysokością ciśnienie oraz wilgotność z jednej strony wspaniale hartują ciało, a z drugiej – niewprawnego sportowca mogą porządnie zmęczyć. Zanim podejmiesz decyzję o wyjeździe w góry, by popracować nad siłą czy szybkością, oceń realistycznie możliwości swojego organizmu.

Zobacz również na forum:

Zmień swoje życie dzięki obserwacji swojego organizmu!
Czy joga może pomóc uwierzyć w siebie?