Sprawdź, ile kalorii potrzebuje Twój organizm

Temat ilości potrzebnych w codziennym życiu kalorii jest obecnie na ustach wielu członków siłowni, uczestników biegów i innych osób, które walczą o lepszą wiosenną sylwetkę z nagromadzonym w czasie zimy tłuszczykiem.

Zapotrzebowanie kaloryczne

Ilość dziennej dawki kalorii jest uzależniona od zapotrzebowania energetycznego organizmu. Aby ciało mogło poprawnie funkcjonować, konieczne jest dostarczanie mu energii. Zużywana jest ona na:

– prace organów wewnętrznych, które są niezbędne do funkcjonowania całego organizmu. Przyjmuje się, że pochłaniają one nawet do 70% dziennego zapotrzebowania na energię

– wysiłek fizyczny pod różnymi postaciami. Bieganie, jazda na rowerze, czy po prostu normalne dzienne funkcjonowanie zabiera od 20 do 40% dziennej dawki kalorii

– około 10% zużywane jest na utrzymywanie ciała w prawidłowej temperaturze

 

Aby wszystkie te czynniki mogły funkcjonować, konieczne jest dostarczenie do organizmu określonej ilości energii, czyli kalorii.

Zgodnie z opinią wielu lekarzy i dietetyków, przyjmuję się, że dzienna ilość kalorii powinna przedstawiać się następująco:

– mężczyźni w wieku 18 – 50 lat – 2900 kcal

– mężczyźni w wieku powyżej 50 lat – 2300 kcal

– kobiety w wieku 19 – 50 lat – 2200 kcal

– kobiety w wieku powyżej 50 lat – 1900 kcal

 

Są to dane i wartości uśrednione dla ogółu populacji. Rzeczą oczywistą jest, że to ile kalorii potrzebuje organizm jest uzależnione od znacznie większej liczby czynników niż sam wiek i płeć.

To ile kalorii potrzebuje dorosły człowiek zależne jest od:

– charakteru pracy zawodowej – praca fizyczna jest znacznie bardziej „kaloryczna” niż praca biurowa

– aktywności sportowej – osoby czynnie uprawiające sport potrzebują większej ilości kalorii

– stanu zdrowia – osoby chore, ale również kobiety w ciąży lub karmiące piersią, również mają wyższy zakres zapotrzebowania na kalorie

 

Skutki zbyt dużej ilości kalorii

Spożywanie znacznie większej ilości kalorii niż wymaga to nasze ciało skutkuje magazynowaniem niezużytej energii. Energia ta odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, powodując coraz powszechniej spotykaną otyłość. Warto jest więc znać swoje zapotrzebowanie i starać się go trzymać.