Najczęstsze błędy żywieniowe oraz sposoby, jak ich unikać

Wydaje Ci się, że dbasz o zdrowie i odpowiednio się odżywiasz? Cóż… być może popełniasz błędy, których nawet nie jesteś świadom! Zobacz, jakie są powszechnie występujące błędy żywieniowe w Polsce i … wyeliminuj je, by zdrowiej żyć!

Za dużo białka

Czy Twoi rodzice mówili Ci „zjedz mięsko, zostaw ziemniaczki”? Jeśli tak, to możliwe, że takie działanie weszło Ci w krew i na co dzień zjadasz zbyt dużo białka. Tymczasem przebiałczenie ma bardzo poważne konsekwencje dla naszych organizmów – bóle stawów, zawroty głowy, a nawet problemy z nerkami! Aby uniknąć tych dolegliwości, ogranicz ilość spożywanego mięsa i nabiału – na przykład co jakiś czas zrób sobie „dzień wegański” lub często pij oczyszczające koktajle.

Owocowa słodycz pod kontrolą

Oczywiście, owoce są bardzo zdrowe i nie powinniśmy wykluczać ich z diety. Warto jednak wiedzieć, że niektóre z nich – na przykład dojrzałe banany – zawierają bardzo dużo cukru, co może sprzyjać przybieraniu na wadze. Nie jedz więc słodkich owoców przed snem i wybieraj te, które zawierają mniej cukru – na przykład grejpfruty.

Dużo, rzadko, ciężko

Niestety, wielu Polaków wciąż ma tendencję do jedzenia „do oporu” dwa lub trzy razy dziennie. Przejadanie się jest jednak jednym z najgorszych błędów, jakie można popełnić – powoduje tycie, obciąża układ pokarmowy i zamiast dostarczać energii, powoduje ospałość. Zacznij więc jeść pięć – lub nawet sześć – posiłków dziennie, jednak na tyle lekkich, byś nigdy nie wstawał od stołu ociężały. Jeśli dużo pracujesz – wykorzystaj lunchboxy lub zastanów się nad zamówieniem cateringu dietetycznego.

Słona zapłata

Nie wyobrażasz sobie obiadu bez soli? Niedobrze! Badania pokazują, że nasi rodacy zdecydowanie nadużywają tej przyprawy w kuchni. Sól powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, a w dalszej perspektywie – problemy z nerkami. Ogranicz więc jej spożycie i zastąp ją aromatycznymi ziołami!

Czekoladowe odstresowanie

Jedzenie powinno służyć zaspokajaniu głodu – jeśli więc ktoś traktuje je jako „środek uspokajający” popełnia ogromny błąd! Zajadanie lęku lub smutku czekoladą, chipsami lub solonymi orzeszkami to prosta droga do otyłości, problemów z cerą i koncentracją… co może dodatkowo nasilić stres!

Jeśli popełniasz wiele błędów żywieniowych i nie za bardzo wiesz, jak sobie z tym poradzić – zawsze możesz skorzystać z porady dietetyka. Specjalista nie tylko rozpisze Ci jadłospis, ale także… zmotywuje Cię do trwałej zmiany nawyków!

Sprawdź również jak liczyć kalorie.