Jak działać, by później nie żałować – kilka sposobów na opanowanie emocji

jak opanowac emocje

Chyba każdemu z nas zdarzyło się pod wpływem zdenerwowania powiedzieć o kilka słów za dużo. Niestety, konsekwencje porywczości mogą być poważne – z powodu impulsywności możemy nawet stracić pracę lub bliską osobę. Dobrze byłoby więc dowiedzieć się, jak być człowiekiem bardziej opanowanym. Zobacz, co możesz zrobić, aby opanować emocje!

Mów o trudnych emocjach na bieżąco

Złość, żal czy smutek powinniśmy wyrażać wtedy, kiedy jeszcze da się nad nimi zapanować – kumulowanie w sobie negatywnych przeżyć nie sprawi, że znikną, a raczej… doprowadzi do tego, że w końcu nastąpi wybuch! Jeżeli więc ktoś zrobił nam przykrość, łagodnie zwróćmy mu uwagę, zamiast eksplodować wściekłością po paru tygodniach.

Nie podejmuj decyzji pod wpływem złości

Zapewne często zastanawiasz się, jak opanować emocje – czasami jednak po prostu nie ma takiej możliwości, gdyż to, co się dzieje, zwyczajnie jest zbyt trudne. Nawet najbardziej spokojnym osobom zdarza się czasem wpaść we wściekłość – nie oznacza to jednak, że złość ma nami kierować. Kiedy więc jesteś wzburzony, nie podejmuj żadnych ważnych decyzji – lepiej jest ochłonąć i wrócić do sprawy po upływie kilku godzin lub dni.

Odreagowuj trudne chwile

Każdy z nas doświadcza stresu w codziennym życiu – warto więc znaleźć swój sposób na odreagowywanie go. Możesz zacząć chodzić na jogę, medytować, opisywać swoje emocje w formie pamiętnika lub rozmawiać z przyjacielem o tym, co się wydarzyło. Kontakt z kimś bliskim jest doskonałym sposobem na opanowanie złości!

Troszcz się o siebie

Życie w ciągłym biegu i poczucie, że mamy wiele rzeczy do zrobienia “na wczoraj” nie sprzyja zachowaniu powściągliwości w wyrażaniu emocji. Dołóż więc starań, aby w Twoim życiu był czas zarówno na pracę, jak i na odpoczynek.

Skorzystaj z porady psychologa

Jeśli od dłuższego czasu próbujesz poradzić sobie z wybuchami złości, ale wciąż nie wiesz, jak opanować nerwy, nie obawiaj się prosić o pomoc specjalisty. Czasami nasze emocjonalne reakcje są związane z bagażem przeszłych doświadczeń – na przykład tych z dzieciństwa. Dzięki pracy z psychologiem skutecznie rozwiążesz swoje problemy.