Dieta cholesterolowa – sprawdź czego musisz unikać

Dieta cholesterolowa

Twoje wyniki badań wskazują na podwyższony poziom cholesterolu we krwi? To sygnał, że pora na zmianę diety. Zlekceważenie problemu może mieć poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia, a dalej stanowić zagrożenie dla życia. Miażdżyca, choroba niedokrwienna, zawał serca, udar mózgu – przecież nie chcesz tego, prawda? Sprawdź, jak powinna wyglądać Twoja dieta cholesterolowa, aby zadbać o swoje zdrowie.

Cholesterol występuje w dwóch odmianach: frakcja HDL, czyli tak zwany „dobry cholesterol”, który jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania Twojego organizmu, a drugi to LDL, czyli właśnie „zły cholesterol”. Cholesterol LDL występuje w czystej postaci tylko w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, ale na jego odkładanie się wpływ mają kwasy tłuszczowe „trans” i cukry proste.

Czego unikać na diecie cholesterolowej?

Po pierwsze ogranicz spożycie produktów, które zawierają tłuszcze zwierzęce. Zamiast nich wybieraj tłuszcze roślinne, ale te nieprzetworzone, jak na przykład oliwę z oliwek. Jej regularne stosowanie oczyszcza naczynia krwionośne, co obniża ryzyko miażdżycy oraz zakrzepicy.

Wybieraj produkty o niższej zawartości tłuszczu: zamiast śmietany sięgaj po kefir, a majonez zastąp jogurtem naturalnym z domieszką musztardy. Zrezygnuj z tłustej wieprzowiny na rzecz indyka lub cielęciny. Wyeliminuj ze swojej diety gotowe słodycze. Jeśli nie umiesz żyć bez „czegoś słodkiego”, kup sobie suszone owoce lub samodzielnie upiecz ciasto. Pamiętaj, aby nie używać utwardzanych tłuszczy roślinnych – to one są źródłem kwasów tłuszczowych „trans”.

Białe pieczywo i makaron zamień na produkty pełnoziarniste, bogate w węglowodany złożone i błonnik. Błonnik rozpuszczalny w wodzie ułatwia obniżanie „złego” cholesterolu.

Co jeść na diecie cholesterolowej?

Z wysokim poziomem cholesterolu pomogą Ci walczyć zielone warzywa, takie jak szpinak, jarmuż, kapusta włoska. Inne warzywa i owoce również powinny mieć miejsce w Twoim menu. Witaminy C i E a także beta-karoten ograniczają przenikanie cholesterolu do ścianek naczyń krwionośnych. Warzywa powinny być obecne przy każdym Twoim posiłku. Na obniżenie cholesterolu korzystny wpływ mają również grzybki Shitake. Dieta na obniżenie cholesterolu – musi być tam również miejsca dla kasz i produktów bogatych w kwasy omega-3 (dorsz, halibut, flądra i inne ryby morskie, orzechy i migdały).